«

»

Dienstregeling Zutphen – Hengelo – Oldenzaal

Eind dit jaar gaat er naar verwachting op de ZHO-lijn (Zutphen – Hengelo – Oldenzaal) het één en ander veranderen. In de huidige plannen wordt de overstaptijd vanuit Twente richting het zuiden in Deventer verruimd met 10 à 15 minuten. In omgekeerde richting geldt een zelfde situatie. Dat is vervelend voor een reizigersgroep, maar biedt in andere opzichten ook voordelen. Bovendien kunnen veel reizigers gebruik maken van de alternatieve route via Goor. Alleen dat levert wat knelpunten op (extra overstap en in- en uitchecken), maar het biedt ook kansen, omdat er meer reizigers verwacht worden op dit tracé. Een jaar later gaat de nieuwe concessie in, waardoor ook een jaar later veranderingen zullen optreden in de dienst.

 

Treincapaciteit

De treinen worden naar verwachting gemiddeld 60% drukker. Met name in de spits zou dit voor problemen kunnen zorgen. Worden hiervoor extra maatregelen genomen? Of lijken de extra reizigers aan de hand van prognoses met de huidige treincapaciteit opgevangen te kunnen vangen. Ook is op een deel van het tracé in 2014 een frequentieverhoging gepland. Heeft dit misschien nog invloed?

 

Extra in- en uitchecken

Een ander aspect dat bij de veranderende reizigerstroom komt kijken is het extra in- en uitchecken op de stations Hengelo en Zutphen. Er is beperkte overstaptijd. Met name in de ochtendspits op station Hengelo is dat nu al krap. Wanneer er meer reizigers gebruik maken van de verbinding, kan dit een nog groter knelpunt worden. Van Syntus uit kunnen misschien extra paaltjes geplaatst worden. Ideaal zou zijn als men niet hoeft in- en uit te checken in dit soort situaties. De regering heeft in ieder geval aangegeven dat het dubbele opstaptarief geëlimineerd dient te worden, alvorens volledig wordt overgegaan op de OV-chipkaart. Dat zijn gunstige ontwikkelingen, waardoor het wellicht op termijn daarnaast ook niet meer nodig is tussendoor in en uit te checken. Maar dat is meer iets voor de langere termijn. Het zou buiten fijn zijn als er eerder tegemoet gekomen kan worden in het extra in- en uitchecken. Alleen het extra overstappen is immers voor veel reizigers al een bezwaar.

 

Knooppunten in het netwerk

Knooppunten worden zeer gewaardeerd in de huidige situatie. Daardoor zijn er goede aansluitingen en korte wachttijden van trein op trein, trein op bus en bus op trein. Vandaar dat de wens is het knooppunt Goor zoveel mogelijk in stand te houden. Is het mogelijk om straks van Rijssen ook een degelijke knoop te maken? In de huidige situatie moeten reizigers bij een overstap van trein op bus en omgekeerd ruim een kwartier wachten. Maar naar verwachting worden vertrek- en aankomsttijden van de treinen in Rijssen ongeveer een kwartier verschoven.


Knooppunt Hengelo

Ook de knoop van treinen in Hengelo wordt gewaardeerd. Komt de knoop in Hengelo niet onder druk te staan in de nieuwe dienstregeling in combinatie met de opening van station Hengelo Gezondheidspark?

 

Frequentie op avonden en op zon- en feestdagen

De geplande frequentie op rustige tijden op de ZHO-lijn blijft zoals het er nu uitziet één trein per uur. Wanneer meer reizigers over Goor reizen en je vanuit Hengelo/Oldenzaal/Enschede richting Zutphen/Arnhem en verder op deze route aangewezen bent, is het gewenst ook in de avonduren een halfuursdienst te gaan rijden. Nu kan je immers ook elke dag, gedurende de hele treindienst twee keer per uur reizen tussen Twente en Arnhem/Nijmegen. Bovendien maakt de reizigersgroei op het traject het ook interessanter om meer treinen te laten rijden.


Laatste verbindingen op een dag

De laatste verbinding Arnhem – Twente is nu 23.40 uur. Aangezien er veel evenementen zijn in Arnhem en omstreken, is dat met name weekend voor een aantal reizigers een belemmering. Vanuit Nijmegen moet je om 23.15 uur terug. Als Syntus de huidige dienstregeling aanhoudt, betekent dat je nog een half uur eerder moet vertrekken. Dat lijkt ons zeer ongewenst.

Een wens is, in plaats van een half uur eerder, juist een verbinding een half uur later. Dat zou dan in samenspraak moeten met de NS. Omgekeerd zou de laatste verbinding ook een half uur later gewenst zijn, zodat je in Zutphen de laatste trein naar Arnhem kan nemen.

Geef een reactie