«

»

Gunning Syntus definitief

Syntus zal definitief vanaf december 2013 het openbaar vervoer in de regio verzorgen. Al eerder werd gemeld dat Syntus als beste uit de bus kwam. Voor de reiziger zal het openbaar vervoer grotendeels onveranderd blijven. De huidige frequenties blijven behouden. Ook zijn er een aantal verbeteringsplannen gepresenteerd in het ROCOV.

De plannen staan hieronder beknopt op een rijtje:

Bus

  • Directe verbinding Haaksbergen – Hengelo – Weerselo – Tubbergen;
  • Directe verbinding Borculo – Neede – Haaksbergen – Enschede – Oldenzaal – Denekamp;
  • Directe verbinding Hengelo – Borne – Almelo – Vriezenveen;
  • Nieuwe verbinding Hengelo – Bornsche Maten – Stroom Esch;
  • Uitbreiding van lijn 8 door Enschede Zuid en West, waardoor deze de volledige krakeling rijdt;
  • Tien informatiepunten over de regio verspreid;
  • Zomeractie: Fietsbus door Twente (lijn 64 Almelo – Tubbergen – Ootmarsum – Oldenzaal – Losser – Overdinkel);
  • Lijn 57 komt te vervallen in verband met sluiting van het AZC (asielzoekerscentrum);
  • Lijn 98 (recreatielijn) over de Holterberg komt te vervallen; dit vanwege te lage reizigersaantallen;
  • Lijn 99 komt te vervallen; er wordt gepraat over een passend alternatief voor het Twickel College.

Trein

  • Hogere frequentie in de spits tussen Goor en Oldenzaal (4x per uur met aansluiting op intercity)
  • Opgeknapte treinen tussen Zutphen – Goor – Hengelo – Oldenzaal met o.a. krachtigere motor, vernieuwd interieur en WIFI internet aan boord

10 reacties

1 ping

  1. Tukker 67

    Excusses dat ik vorige keer in het verkeerde vakje reageerde(volgens jullie dan).
    Normaals: als Syntus eind 2013 busvervoer in Twente overneemt.Mij voorstel is, dat het veranderingen moeten komen in lijnennet! :D mij idee is:

    Geldt alleen in de zomermaanden. lijn 7 Enschede Zuid verlening krijgt naar Het Rutbeek.

    50 Hengelo – Borne Noord (Bornsche Maten – Stroom Esch).

    52 Hengelo – Oldenzaal De Essen

    57 Haaksbergen – Tubbergen

    62 Denekamp – Borculo

    63 Oldenzaal – Het Hulsbeek (moet ook zomerlijn worden).

    65 Oldenzaal De Thij – Almelo (als de bus van Oldenzaal De thij komt, wordt die van 65, 66: zelfde geldt
    andersom).
    67 Oldenzaal De Essen – Enschede (alleen in de ochtend,middag en avondspits rijden: en als meer
    passagiers gebruik zal maken. Dan hele dag).

    71 Almelo – Hellendoorn

    75S Almelo – Ommen (snellijn).

    Huidige lijnen die moeten opgeheven zal worden is:

    60 Oldenzaal De Thij – Enschede (lijn 62 en 67 rijden al naar Enschede NS).

    66 – Oldenzaal – Almelo (lijn 65 Oldenzaal De Thij wordt verlengt naar Almelo).

    1. wouter

      Bedankt voor de reactie. Een deel van deze routes gaan gereden worden. Lijnnummers kunnen wijzigen, maar dat is bij ROCOV Twente nog onbekend.

      Binnenkort is er een overleg met Syntus en dan zal meer duidelijk worden over de exacte uitvoering. Het duurt immers nog 7 kwart jaar tot al deze plannen ingevoerd worden. Hierbij per categorie een reactie:

      Oldenzaal
      Hoe exact de busroutes in en rond Oldenzaal worden, zal op termijn ook duidelijk worden. Ik zal deze ideeën voorleggen. We hebben sowieso al de wens van een goede verbinding tussen Hengelo Noord / Hasseler Es en Oldenzaal Noord / Oldenzaal Centrum doorgekregen.

      Noord Twente / Salland
      De sneldienst Almelo – Ommen is een interessante. Maar op de Vechtdallijnen (Almelo – Mariënberg en Zwolle – Emmen) gaat de dienstregeling wijzigen. Het betekent dat de treinverbinding over Mariënberg dusdanig lijkt te verbeteren, dat een rechtstreekse snelle busverbinding minder interessant is.

      In Nijverdal een vergelijkbaar geval: De trein naar Nijverdal met een overstap naar Hellendoorn, in dit geval op de bus, is sneller en spaart bussen uit. Op die manier worden vervoerstromen ook zoveel mogelijk gebundeld en heeft het OV meer potentie.

      Zomerbussen
      Voor bussen naar de recreatieplassen ben je heel erg afhankelijk van het weer. Om structureel een busverbinding naar het Huls- en Rutbeek te rijden, is lastig rendabel. Maar we zullen het zeker meenemen in de toekomst.

      Nogmaals bedankt voor de reactie. We zijn er erg blij mee. Ik zal de suggesties doorgeven.

  2. Tukker 67

    Even 1 ?je. Wat zou er in Oldenzaal dan veranderen met buslijnen: vooral tussen oldenzaal en Enschede?

    1. wouter

      De HOV noord in Enschede komt af. Dat betekent dat de verbinding tussen de stations Enschede en Oldenzaal sneller wordt. Daarnaast zal er een doorgaande verbinding komen met het Van Heekplein in Enschede, zodat winkelend publiek vanuit Oldenzaal / Denekamp en Losser / Overdinkel rechtstreeks naar het winkelhart van Enschede kunnen reizen. De bussen uit Denekamp zouden bovendien waarschijnlijk helemaal doorrijden naar Borculo.

  3. Tukker 67

    bedankt voor die reactie. wat ook niet slecht is, dat ze 1 buslijn zou komen tussen Ootmarsum/ Enschede: via de wijk De Essen in Oldenzaal gaat rijden. ALs jullie nog meer wat weten, dan hoor ik ze graag: ik ben 1 belangstellende voorstander van OV busvervoer Twente. Gr

  4. Tukker 67

    Vraagje. Toen de Dienstregeling Twents afgelopen december 2011 ongewijzigt bleef, las ik ergens dat het in Mei wel wijzigingen zal zijn. wat gaat er veranderen? Gr

    1. wouter

      Een reactie van Connexxion via Twitter luidt:
      @rocovtwente We hebben wat last van omleidingen door werkzaamheden. Maar structurele dienstregeling-wijzigingen zijn niet voorzien.

  5. Tukker 67

    Is het al ieder geval bekend geworden welke buslijnen door de Oldenzaal De Essen zal rijden als straks Syntus het overneemt? Ik ben gewoon 1 OV liefhebber en Interesant. Gr allemaal

  6. Student

    Ik dacht dat er ook een rechtstreekse bus zou komen van Ootmarsum naar Almelo?
    het is namelijk heel onhandig allemaal als je opstapt in Ootmarsum gaat de bus eerst langs al die andere dorpjes terwijl de bus op drukke tijden in Ootmarsum al vol zit! en voor de mensen uit ootmarsum is het echt een hele lange rit als de bus zover omrijd! ik bedoel de bus zit ook vol als je gewoon rechstreeks gaat
    net zoals je met de bus naar Enschede gaat vanaf Ootmarsum kan je over stappen op de bus die uit denekamp komt lijn 62 die dan al helemaal vol zit en dan moet iedereen van lijn 64 er nog in waarom laten ze lijn 64 niet door gaan naar enschede? want ik durf te wedden dat 99% naar enschede gaat en niet naar overdinkel en dan gewoon een bus laten rijden van oldenzaal naar overdinkel en er rijd ook al een bus van overdinkel naar enschede en ze mogen de bussen ook wel wat langer laten rijden om 8 uur gaat de laatste bus al naar ootmarsum stel je voor dat je verder weg studeert of je werkt tot 9 er zijn genoeg mensen die na 8 uur nog met de bus moeten nu kan je gewoon niet meer terug die bus naar denekamp loopt ook tot 12 uur ‘s nachts door?! waarom kan dat niet met lijn 64?

  7. Tukker 67

    Dat is idd goed idee van jou. Buslijn 64 Almelo – Enschede. Klopt helemaal: 64 van Almelo tot na station Oldenzaal gaat bijna niemand met 64 naar Overdinkel. Op gewone dagen moet 64 gewoon door naar Almelo rijden en in de latere avond moet 64 tot ootmarsum rijden en weer terug naar Enschede(moet ook gekeken worden hoeveel reizigers gebruik zal maken). En buslijn tussen Oldenzaal – Overdinkel moet niet meer rijden(opgeheven worden) er zit bijna geen mens in de bus(je zegt het zelf) er rijdt idd al 1 bus van overdinkel naar Enschede: bevolking maakt meer gebruikt van 61 dan 64 naar Aldenzaal.

  1. De Grensland Express » ROCOV Twente

    […] – Hengelo wordt veelvuldig gebruik gemaakt van de nieuwe verbinding. Met ingang van de nieuwe dienstregeling per december 2013 gaan tussen Oldenzaal en Hengelo zelfs vier treinen per uur […]

Geef een reactie