«

»

Vernieuwingen Vechtdallijnen

Vanaf december 2012 zullen de Vechtdallijnen overgaan in handen van Arriva. De toekomstige vervoerder zal nieuwe treinstellen inzetten op het tracé tussen Zwolle en Emmen. Het exterieur is geheel in de West Overijssels blauwe stijl. Daarnaast wordt de spitsfrequentie verhoogd van twee naar vier treinen per uur. De treinen tussen Almelo en Mariënberg worden gereviseerd. En ook hier gaat mogelijk iets veranderen in de dienstregeling, maar dan pas in 2015. De regio’s zijn in samenwerking met Prorail een variantenstudie aan het doen.

Vanuit Twente is de wens door te rijden van Almelo naar Hardenberg. Om benodigde rijtijden te kunnen halen, zijn aanpassingen aan de infrastructuur benodigd. Inzet van extra treinen is voor opdrachtgevers een ongewenste optie, omdat dit flink hogere exploitatiekosten oplevert.

De verschillende varianten hebben zo elk voor- en nadelen. Het gunstigste zou zijn als de grootste groep er op vooruit gaat. Dat kan zowel een snellere reistijd als een directe verbinding zijn. ROCOV Twente verwacht hier in samenspraak met andere ROCOV’s in de betreffende regio’s advies over de varianten te gaan uitbrengen.

5 reacties

  1. Maarten van Dongen

    Beste,

    (Dit bericht heb ik ook al verzonden naar reizigersvereniging AlMa.)

    Dagelijks reis ik voor mijn werk van Mariënberg naar Deventer v.v. Via de media (zie onderstaande link) ontvang ik het bericht dat de NS voornemens is de dienstregeling van de lijn Enschede-Randstad (via Deventer) met een kwartier aan te passen.

    Dat zou volgens mij betekenen dat de overstaptijd in Almelo voor de aansluitende trein (in de ochtend naar Deventer, in de middag naar Mariënberg) veel langer wordt dan nu het geval, tenzij de dienstregeling van de lijn Almelo-Mariënberg navenant aangepast wordt. Ofwel een verslechtering van de dienstregeling.

    Kunt u misschien zeggen of hier door de betrokken vervoersbedrijven rekening mee wordt gehouden of staat en blijft de dienstregeling Almelo-Mariënberg vast?

    http://www.destentor.nl/regio/deventer/10750189/NS-gaat-schuiven-met-intercitys-in-het-oosten.ece

    Vriendelijke groet,

    Maarten van Dongen
    Beerzerveld

  2. wouter

    Maarten van Dongen, bedankt voor de reactie.

    Het lijkt er op dat de verbinding inderdaad verslechtert. Helaas kunnen niet alle reizigers er op vooruit gaan als de dienstregeling wijzigt. De NS maakt beslissingen op basis van grootste reizigersgroep. ROCOV Twente heeft weinig invloed op keuzes die op dit niveau worden gemaakt.

    Straks gaat de internationale trein rijden los van de reguliere intercity’s. Dat betekent dat deze trein dergelijke aansluitingen wel kan bieden op tijden dat deze rijdt. Helaas rijdt deze dan weer niet in de ochtendspits tussen Almelo en Deventer.

    Wel gaan er tot juni 2013 extra treinen rijden Tussen Hengelo en Zwolle via Deventer, maar dat is maar een half jaar, vanwege de uitloop van werkzaamheden bij Nijverdal.

    Daarnaast pleit Rover (dat onderdeel uitmaakt van ROCOV Twente) voor extra spitsintercity’s tussen Enschede en Deventer, als verlenging van de route Deventer – Amsterdam.

    Ten slotte is het inderdaad mogelijk de dienstregeling op de Alma-lijn dusdanig te maken dat de aansluiting in Almelo wel wordt geboden. Maar het lijkt erop dat dan de aansluiting in Mariënberg niet meer geboden kan worden. Dat is ook niet wenselijk. Als de trein in de toekomst door zou kunnen rijden naar Hardenberg dan is deze aansluiting minder relevant meer. Op die manier kan de prioriteit in Almelo liggen. Dat is een reden des te meer voor ons om te pleiten voor doortrekking naar Hardenberg. Daar zal ROCOV Twente zich dus ook sterk voor maken.

  3. Maarten van Dongen

    Wouter, bedankt voor de toelichting!

    Zo te lezen zijn of komen er t.z.t. toch nog wel wat alternatieven al dan niet tijdelijk van aard.

    Succes met het lobby-werk!

  4. Maarten van Dongen

    In bovenstaand bericht lees ik ook nog dat de spitsfrequentie tussen Zwolle en Emmen wordt verhoogd vanaf december 2012. Voor mij als reiziger met dagelijkse bestemming Deventer is reizen via Zwolle een alternatief voor reizen via Almelo.

    Nu gaat er om 8 minuten over het hele uur een trein vanuit Mariënberg naar Zwolle. Is het vanzelfsprekend om aan te nemen dat er dan eentje bij komt die om 8 minuten over het halve uur vertrekt?

  5. wouter

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling rijdt Arriva en rijdt Arriva met andere type treinstellen. Deze treinstellen hebben andere rijkarakteristieken; dat zal resulteren in net andere vertrek- en aankomsttijden. Oorspronkelijke plan was om de treinen in Zwolle strakker op de intercity’s te laten aansluiten(, want nu is de overstap een klein kwartier voor veel reizigers vrij ruim). Een aanpassing paste helaas niet binnen de plannen van de NS. Nu lijkt het erop dat de huidige dienstregeling op de Vechtdallijnen vergelijkbaar is met de nieuwe. Met als toevoeging een extra stop op Mariënberg voor sneltreinen en een kwartierdienst in de spits. Volgens mij, maar pin mij er niet op vast, stoppen dus in de spits vier treinen richting Zwolle in de spits. Je hoeft dan nooit langer dan een kwartier te wachten in Zwolle.

Geef een reactie