«

»

Rechtstreekse trein naar Hardenberg

Zoals het er nu naar uitziet wordt de Alma-lijn (Almelo – Mariënberg) vanaf 2015 verlengd naar Hardenberg. Verwacht wordt dat hiermee ongeveer 500 extra reizigers gebruik zullen maken van de verbinding, niet alleen omdat de verbinding sneller wordt maar ook een overstap voorkomt.

De maximum snelheid op het tracé wordt verhoogd van 80 naar 120 kilometer per uur. Dat is nodig om Hardenberg te kunnen halen, zodat de trein weer op tijd terug kan naar Almelo. Als dit niet het geval is zou een extra treinstel nodig zijn, waardoor exploitatie te duur zou worden.

Een andere onvermijdbare maatregel die daarbij genomen moet worden, is de sluiting van station Geerdijk. Eerder werd geopperd daarnaast ook station Daarlerveen te sluiten, maar dat blijkt nu toch niet nodig. Het aantal reizigers dat hiermee wordt gedupeerd, wordt beperkt tot ongeveer vijftig. Het grootste deel daarvan heeft met station Vroomshoop (circa 2 kilometer zuidelijker) een goed alternatief. Sluiting van een station is altijd vervelend, maar niet per se slechter. Een veel grotere groep (met name uit Hardenberg) kan namelijk profiteren van een betere verbinding. De rit vanuit Almelo is dan twee keer per uur rechtstreeks en zal ongeveer 25 minuten duren (ten opzichte van nu één keer per uur met overstap totaal 35 minuten).

Een ander gunstig gevolg van de maatregelen is een continue halfuursdienst. In de huidige dienst rijden er op werkdagen en zaterdag overdag wel twee treinen per uur, maar rijden deze niet regelmatig elk half uur. In de toekomst zal de trein precies elk half uur rijden. Dat is makkelijker te onthouden en zorgt ervoor dat er niet grote tijd zit tussen een trein en een volgende trein. Een goede aansluiting in Almelo van/naar Enschede blijft gehandhaafd.

2 reacties

  1. Makkinje

    Aangezien 2012 en 2013 de laatste jaartallen zijn, waarin hierover berichtgeving is geweest, twijfel ik sterk of dit überhaupt nog wel doorgaat. Een opheffing van geerdijk en aanpassingen voor een verhoogde snelheid zullen gebudgetteerd zijn, maar hebben ze ook gedacht aan het 3de spoor, wat vereist zal zijn op station Hardenberg, om dit prachtige idee mogelijk te maken. Ik heb het idee van niet, ik zie het ook nergens terug en vermoed dan ook, dat dat de reden zal zijn, waarom dit voor de zoveelste keer weer niet door zal gaan. Jammer, maar helaas en zo verschrikkelijk dom, dat ze zoiets praktisch maar zo even over het hoofd hebben gezien.

    1. wouter

      Graag verneemt ROCOV Twente bronnen over de noodzaak van een derde spoor. Voor zover bij ROCOV Twente bekend is, zijn er wellicht kleine aanpassingen in Hardenberg nodig voor de trein Almelo – Hardenberg vice versa, maar is een derde spoor niet aan de orde. De trein kan gebruik maken van de huidige sporen tussen de huidige treinen door. Onderzoek naar de infrastructurele maatregelen en kosten hiervan zijn gedaan door Prorail.

Geef een reactie