«

»

Syntus wint aanbesteding Twente

Vanaf december 2012 verzorgt Syntus het openbaar vervoer in de regio, inclusief de treindienst Zutphen – Hengelo – Oldenzaal. Syntus kwam als beste uit de bus vanwege een hogere frequentie op het deel Goor – Hengelo – Oldenzaal en nieuwe busverbindingen. Ook komen er door de hele regio tien nieuwe servicepunten.

Ongeveer anderhalve maand nadat de indientermijn is verstreken, is bekend geworden dat Syntus de nieuwe vervoerder wordt. De totale aanbestedingsom bedraagt 188 miljoen euro. De keuze was overtuigend vanwege de vooruitstrevende plannen van Syntus in de regio. Over zes weken zal het definitieve besluit genomen worden of Syntus het stokje van Connexxion overneemt. Tot deze tijd hebben andere vervoerders mogelijkheid om in beroep te gaan. Zo is in de regio Utrecht de beslissing door de rechter ongedaan gemaakt en zal daar de aanbestedingsperiode opnieuw in gang worden gezet, door fouten van de regio. In Twente gaan we van dat laatste niet uit.

Syntus dat haar wortels heeft in de Achterhoek en zodoende al Zuidoost Twente aandeed, moest daar afgelopen december plaats maken voor Arriva. Daarentegen heeft het bedrijf de afgelopen jaren in andere oost Nederlandse regio’s juist concessies gewonnen, namelijk de Veluwe en West Overijssel. Inmiddels rijden daar nu nieuwe bussen. Ook in Twente zal dat vanaf eind volgend jaar het geval zijn. Met de komst van Syntus in Twente wordt het mogelijk om van Amersfoort tot aan de Duitse grens bij Glanerbrug met de Syntus te reizen.

Eerder was al bekend geworden dat alle potentiële vervoerders (Arriva, Connexxion en Syntus) heel bereidwillend waren om in gesprek te gaan. Als ROCOV is dat een prettig uitgangspunt. Echter zagen wij als ROCOV tot nu toe nog geen rol, omdat het aanbestedingsproces geheel een taak is van de regio. Als het besluit definitief is zal het ROCOV in gesprek gaan met de nieuwe vervoerder en adviseren over eventuele plannen.

Deze plannen zijn de nieuwe busverbindingen, voor zover nu bekend, Hengelo – Tubbergen over Weerselo, Hengelo – Borne Stroomesch en een uitbreiding van lijn 7 van Enschede Zuid naar Hengelo via de universiteit / station Drienerlo. Naast nieuwe lijnen is er de verhoging van de treinfrequentie tussen Goor en Oldenzaal. Ten slotte worden er tien nieuwe servicepunten ingericht. Dit laatste is vooral prettig omdat de problemen met de OV-chipkaart nog niet zijn verholpen. Bij veel reizigers, in Twente, maar ook in andere regio’s, is nog veel onduidelijkheid over de OV-chipkaart. Bij extra servicepunten kunnen mensen met hun vragen hierover terecht.

Toch is het niet een en al een vooruitgang. Helaas zitten we in een tijd met bezuinigingen. In Rotterdam wordt vandaag gestaakt en morgen zal dat het geval zijn in Amsterdam. Hiermee wordt gestaakt tegen het schrappen van diverse tram- en buslijnen. Ook in Twente zijn er mogelijkheden dat bezuinigingen gepland worden. De regio die het openbaar vervoer vanuit de overheid bekostigd heeft eerder aangegeven dat de uitgangspunten van basisfrequenties omlaag gaan. Op de drukke stadslijnen worden deze waarschijnlijk teruggeschroefd van zes naar vier keer per uur. Ook buiten de stad gaan frequenties buiten de spits wellicht omlaag.

De vertrouwde Twentse kleur met het Twentse ros blijft overigens wel. Sterker nog: Ook de treinen tussen Zutphen en Oldenzaal zullen vanaf december 2012 donkerrood gekleurd zijn. Zo blijven de bussen en treinen vertrouwd en herkenbaar.

1 ping

  1. Gunning Syntus definitief » ROCOV Twente

    […] vanaf december 2013 het openbaar vervoer in de regio verzorgen. Al eerder werd gemeld dat Syntus als best uit de bus kwam. Voor de reiziger zal het openbaar vervoer grotendeels onveranderd blijven. De huidige […]

Geef een reactie