«

»

Themadag ROCOV Twente succesvol

In drie workshops zijn verschillende thema’s van het openbaar vervoer belicht.

Workshop 1: Reizigersprofielen

Aan de hand van een aantal reizigersprofielen tips formuleren om inwoners van Twente te verleiden (meer) gebruik te maken van het openbaar vervoer. Volgens Inge Reijmer (I & O) zijn er zes reizigersprofielen te onderscheiden. De grootste groepen zijn de comfortreizigers en de snelheidsreiziger. De comfortreiziger kan gestimuleerd worden door extra’s in het openbaar vervoer te bieden en onder de aandacht te brengen, zoals winkels nabij haltes en op stations, WiFi, comfortabele stoelen en ander gemak. Snelheidsreizigers zijn lastig te winnen in het OV, omdat een reis van deur tot deur al snel langer duurt met OV. Daarmee is het OV beduidend zwakker dan in bijvoorbeeld de Randstad. Wat wel belangrijk is, is dat de bus dichter bij de locatie zou moeten komen dan als je met de auto zou gaan. Op die manier stimuleer je OV.

Workshop 2: Van bijzonder vervoer naar openbaar vervoer

Vanuit verschillende perspectieven is het wenselijk dat gebruikers van bijzonder vervoer reizigers worden in het openbaar vervoer. In deze workshop willen we bekijken welke drempels deze mensen ervaren. In het bijzonder staan we stil bij ouderen en mensen met een mobiliteitsbeperking. Het openbaar vervoer wordt vaak als ingewikkeld gezien. Het de bedoeling om tips te formuleren die de drempels kunnen slechten. In de afgelopen jaren zijn veel positieve ontwikkelingen geweest, zoals verhoogde haltes en betere audiovisuele informatievoorziening in de bus en op haltes. Daarnaast heeft de NS recentelijk besloten de aanmeldtijd voor rolstoelgebruikers die met de trein meewillen te verkorten van 3 naar 1 uur. Dat is een aanzienlijke verbetering voor deze doelgroep.

Workshop 3: Van spits naar dal

In de spituren zijn de bus en trein goed bezet, eigenlijk kunnen er geen reizigers meer bij. Hoe kun je mensen motiveren om in de daluren te gaan reizen?
Waarschijnlijk zal de OV-studentenkaart in de huidige vorm stoppen. ROCOV Twente ziet de gevolgen van deze maatregel zeer somber tegemoet. Als toch bezuinigd zou moeten worden, zou ROCOV Twente een kaart willen die in ieder geval in de dalperiode vrij reizen biedt. Daarnaast zouden routes zoals lijn 8 gestimuleerd moeten worden, waarbij woonwijken, bedrijven en scholen rechtstreeks verbonden worden. De Grolsch zou graag ontsloten worden met openbaar vervoer. Het is essentieel te kijken waar reizigers vandaan komen en welke route dan gereden kan worden (eventueel als uitbreiding of aanpassing van lijn 6 van/naar Boekelo).

Geef een reactie